onsdag 8 maj 2013

FV9, Breaking news! Meteroitnedslag i Arktis

Nu har det hänt även vid Nordpolen. En meteroit har slagit ner nära 80:e breddgraden enligt uppgifter fran NASA. En webkanmera fångade meteroiten när den passerade östra Grönland. Sen nedan.



Nedslaget beräknas ha inträffat kl 19:11 i kväll (Svensk tid). En inzoomning från samma webkamera en kort stund senare visar att meteroiten tycks ha brutits isär vid passagen. Nedan ser man minst två rökstrimmor.




Både USA och Ryssland dementerar kraftfullt uppgifter om att det skulle vara militära aktiviteter. (Alla konfirmerar också att civila flygplan ej funnits i området vid denna tid).


För att lugna allmänheten i både USA och Ryssland inleddes omedelbart ett unikt samarbete mellan de bägge länderna. Enligt tillförlitlga uppgifter har man samtidigt och i samförstånd skickat upp ett flertal militära spaningsplan till området för att filma och samla in data så snabbt det bara går. Man kommer också att utan förbehåll överföra all insamlad data till varandra och till alla andra. Det beräknas ske så snart rådatan har sorterats (troligen redan tidigt i morgon).

Enligt mina källor så ville man att också Sverige skulle delta med några JAS-plan (efter den lyckade insatsen i Libyen förmodar jag), men så blev det inte eftersom JAS-planen ej kunde göras flygklara inom den insatstid som efterfrågades.

Nedslagsplatsen är nära mitten av den lilla mängd återstående flerårsis som finns kvar efter de senaste årens kraftiga avsmältning. Det sannolika nedslagsområdet finns markerat i följande bild där man även kan se banan fram till nedslaget (i rött).







Inga människor tros ha befunnit sig vid eller farligt nära nedslaget, vilket är det enda postiva med denna händelse. Flera polarforskare har dock hunnit göra preliminära uttalanden. Alla säger samstämmigt att detta är den slutliga nådastöten för Polarisen.

Lite bakgrund: Det är nu under maj som den årliga avsmältningen börjar på allvar. Det årliga minimat inträffar vanligen i september. Förra året uppvisade ett nytt bottenrekord när det gäller både isutbredning coh isvolym.

Några citat: (snabbt översatt, hinner inte länka till källorna just nu)

"Det här innebär slutet för Polarisen under sommarhalvåret för all framtid"

"Nedslaget inträffade nära mitten av den tjockaste isen, som nu kommer att försvinna nästan bokstavligt över en natt. Sen finns inget kvar som hindrar att hela Arktsi blir isfritt redan i juli."

"Den enorma krafter som utvecklas vid nedslaget omvandlas omedelbart till värme som räcker för att smälta all återstående polaris och att värma upp hela arktiska oceanen ytterligare ett par grader."

"Även om Arktis ändå förväntades bli isfritt sommartid redan inom några få år så är detta en fullständig katastrof "

Några av de mest namnkunninga forskarna varnar redan nu för konsekvenserna:

"Vi tror på en nästan omedelbar destruktion av jetströmmarna, som med säkerhet kommer att grunden  förändra vädermönstren över hela norra halvklotet."

"Vi vet inte exakt vad som kommer att hända, men vi vet att detta sannolikt medför mycket allvarliga konsekvenser redan de närmaste dagarna/veckorna".

"Klimatet på hela norra halvklotet är format av att det finns is i Arktis, men nedslaget kan innebära att stora geografiska områden blir obeboeliga redan inom några få år. Redan i år är det uppenbar risk för missväxt och kanske svält även i länder som ex.vis Sverige och Finland"

Hinner inte mer nu. Vill få ut detta så snabbt som möjligt.

21 kommentarer:

  1. för sent för april, april eller? Jag hittar inga andra som rapporterar om detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilderna från webkameran är äkta. Det kan jag ta gift på. Inget photoshopande eller nåt sånt.

      Men du är välkommen med nån bra förklaring. (UFO?)

      Lite relaterat här, dock inte samma, detta är från igår

      http://www.dn.se/nyheter/sverige/rymdsten-lyste-upp-stora-delar-avsverige

      Radera
  2. Du brukar ju ha rätt, men det skulle vara intressant med någon länk. Hur som så är detta inget vi kan påverka, varken du, jag, NASA, Ryssland,eller the über alles USA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärade FarFar:

      Det spelar ingen roll om jag skämtat Aprilo eller ej. Uttrycket "de närmaste dagarna/veckorna" kan möjligen översättas till "de närmaste månaderna/åren" om det nu inte hänt.

      Skillnaden mellan ett meteroitnedslag och verkligheten är ungefär i det tidsperspektivet.

      Beträffande möjligheten att påverka så är den förstås uppenbar. Alltså en mycket snabb reducering av koldioxidutsläppen (5-10 % per år under många år). Den största potentialen för denna minskning finns hos Dig och Mig.

      Själv har jag kommit ungefär halvvägs. Hur långt har du kommit?

      Radera
    2. Ha ha, men du skrämde mig först! Du har helt rätt, håller vi på som nu får vi troligen stora problem när Arktis isar smälter. Jag försöker sprida mina insikter, men få vill veta. Hur då att väcka de som styr som bara pratar om sin tillväxt? Ett sätt vore ju om alla slutade rösta, men att få folk till det...

      För övrigt kämpar vi på med vår egen omställning. Köper och renoverar så mycket gamla, ej eldrivna maskiner, jag kommer över. Håller för närvarande på med alla djupsängarna. Ska sedan under sommaren bygga om traktorn till gengasdrift. Läser på om den historiskt så viktiga industrihampan. Är medlem i en lokal gåvoring. Har planer på får eller getter, men har inte kommit så långt ännu:)

      Halvvägs tja kanske?

      Radera
    3. Farfar

      "Jag försöker sprida mina insikter, men få vill veta."

      Vid någon punkt i en inte alltför avslägsen framtid kommar alla helt plötsligt att vilja veta allt. Brytpunkten kommer när det börjar påverka folk rent fysiskt, eller ännu snabbare när det får en direkt och distinkt negativ påverkan på folks plånböcker.

      Radera
  3. Min femåriga son hävdar att man numera kan skämta hela maj sen säga maj maj måne jag kan lura sig till Skåne det känns som ett sådant skämt eller har bloggen kapats?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bodis, jag kan trösta dig med att din son är en välinformerad individ. Uttrycket är nog nästan lika gammalt som aprilskämten :-)

      Och bloggen har inte kapats. Jag har fortfarande full kontroll. Jag vet dock att du för inte så länge sen "upptäckte" Peak Oil och sånt. Även kopplingen till den i sammanhanget omöjliga ekonomiska tillväxten, och du har fattat! Jag har gjort samma mentala resa som du, men kanske något år tidigare.

      Det nya hos mig är att självaste Moder Jord tycks ha tröttnat på oss människor betydligt tidigare än beräknat. Alltså att klimatförändringarna händer betydligt snabbare än Peak Oil, ELM, ekonomisk kollaps etc.

      Det kommer att bli Moder Jords vilja som avgör allas vår framtid, inte våra tafatta försök att behärska världen.

      Men fortfarande är det viktigt med samma grundläggande åtgärder som inför PO, ex.vis att bli skuldfri.

      Det som skrämmer mig är förändringarnas snabbhet i kombination med att det inte går att förutsäga utvecklingen.

      Börsprognoser och förutsägelsr om framtida oljeproduktion känns som rena barnleken jämfört med förändringar i vädermönstren och dess konsekvenser.

      Jag är faktiskt rejält skrämd av detta. Känner inte att jag har nån som helst kontroll. Det är otäckt.

      Radera
    2. Klimatförändringarna är allvarliga helt klart det som gör att jag ifrågasätter informationen om meteorit är just det att den kommer smälta den sista isen. Det är väldigt diffus information om att det vekligen slagit ner en meteorit att på det dra sådana slutsatser får mig att undra. Men visst en meteorit kan slagit ner men vad det innebär för potatisen är en annan femma troligen skulle det bara påverka nedslagsplatsens närområdet.

      Radera
    3. Hahaha polarisen ska det stå inte potatisen.

      Radera
    4. Jag förstår nu din liknelse och att det skall ses i ett helt annat perspektiv än det jag var inställd på skyller på trötthet haha.

      Radera
    5. Bodis: Det har inte slagit ner nån meteroit där idag (såvitt jag vet).

      Webkameran fins dock i verkligheten.

      http://www.hotelarctic.com/files/webcam/webcamshot.jpg

      Det är smältvatten som runnit ner på kamreralinsen och som sedemera tycka ha frysit till is som ger en bild av nåt som passerar på himlen. Rätt fascinerande fenomen faktiskt vilket gav mig inspiration till inlägget. Alltså ett maj-maj-måne-inlägg ;-)

      Men

      Mina fiktiva citat har största möjliga allvarlighetsgrad. Inlägget är djupt allvarligt. Det här är ingen lek.

      Radera
    6. Idag ska jag köpa och plantera ett plommonträd som tål växtzon 1-5, bra sa jag till försäljaren för med klimatförändringarna vet man aldrig vilken växtzon det blir här eller om det blir varmare eller kallare.

      Radera
  4. Svar
    1. Tack MWNN. Äntligen nån som uppmärksammar mitt starkaste personlighetsdrag ;-)

      Radera
  5. Är det här samma grej kanske?
    http://www.vk.se/864327/sag-ett-brinnande-klot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag länkade till samma händelse i min första kommentar till detta inlägg. Såvitt jag kan bedöma är den händelsen på riktigt, vilket alltså mitt nedslag inte är. Mitt scenario är dock fullt realistiskt, dock med mycket låg sannolikhet.

      MItt budskap är dock att det som händer i Arktis (inklusive konsekvenserna)är som ett meteroitnedslag som pågår under flera år.

      Det sker för långsamt för att uppmärksammas av vanliga media, men snabbt som ett blixtnedslag i förhållande till en geologisk tidsaxel.

      Den mänskliga hjärnan har svårt att ta till sig händelser som inte sker momentant, men som kan vara minst lika förödande som ett stort meteroitnedslag.

      För att förstå dessa sammanhang måste man kanske vara Galen? ;-)

      Radera
  6. Att jetströmmarna förändrat vädret de senaste åren är ju ganska tydligt.
    Det har påverkat svnskt jordbruk mer än man kanske tror, ty det finns många olika justeringsmekanismer i samhället som träder in...
    Än så länge.

    Tyvärr kommer nog problemn att hopa sig, så smällen blir nog större än nödvändigt när det sker...
    Men så funkar vi, särskilt politiken som ju skall sköta buffertverksamheten.
    Så riktigt hur man skall hantera problemet blir jag allt mer osäker på...
    Jag hade en fundering detta förut men jag tror inte längre att det är möjligt...

    SvaraRadera
  7. Avsmältningen av Arktis har tagit alla på sängen, inklusive de seriösa forskarna. Jetströmmar som ändrar vädret är bara en känd effekt, somrar som antingen blir plaskblöta, slash, snustorra på HELA norra halvklotet blir standard. Vad händer då med matproduktionen?

    En överhängande risk är att vi i det här landet som praktiskt taget redan avskaffat ett inhemskt jordbruk får uppleva bristsituationer inom bara några år, det går inte att tro på allvar att vi kan importera allt livsmedel vi behöver i fortsättningen. Alltför många faktorer pekar åt ett helt annat håll.

    Svagåret 1867 pratar de äldre i min närhet om, risken är överhängande att nästa "svagår" inträffar innan det här seklet är slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. MWNN

      "Avsmältningen av Arktis har tagit alla på sängen, inklusive de seriösa forskarna."

      Ja, klimatmodellerna har visat sig inte hänga med i svängarna. Det gäller numera bara att ladda upp med en skål popcorn och följa utvecklingen.

      När jag pratar om detta IRL så finns det två olika reaktioner:

      Antingen förstår man, men vill inte se eftersom det är alltför otäckt och man har ju sitt dagliga liv att ta hand om.

      Eller så tar man till sig hela alltet, men anser att "mitt" eventuella bidrag (ändrad livsstil) ändå inte gör nån skillnad i det stora hela, så varför ska jag "offra" nåt om det ändå inte har nån betydelse.

      Vet inte hur man ska komma runt detta.

      Radera
  8. Hastigheten i avsmältningen skulle jag skriva i mitt förra inlägg, har för bråttom ibland.
    Likadant i sista meningen, ska vara "inträffar innan det här decenniet är slut"

    SvaraRadera