torsdag 30 maj 2013

FV13, Hur nära förändring är du?

Hur allvarlig måste klimatförändringarna bli för att just du ska "bli rädd" och börja göra avgörande förändringar i ditt liv? Vilken eller vilka typer av händelser måste inträffa? Eller kanske serie av händelser?

Jag tänker främst på väderförändringar, men det skulle ex.vis kunna vara extra skrämmande vetenskapliga resultat, enorma metanutbrott från havsbotten i Arktis eller missväxt som resulterar i flerdubbling av matpriser på kort tid. Eller nyheten att ett helt land måste överges pga klimatförändringarna och att vi i Sverige ska ta emot 10000-tals klimatflyktingar? Eller kanske nåt helt annat?

Och vad innebär "avgörande förändringar" för dig? Är det att köpa ny bränslesnål bil, eller att behålla den gamla och minska körandet med 10-20 %? Eller att sluta flyga? Eller att åtminstone halvera bilkörandet? Eller att flytta till annan bostad med väsentligt mindre koldioxidavtryck? Även här kan det förstås handla om helt andra saker än de jag nämner.

Kort sagt, vad kan påverka dig och vad skulle ditt personliga agerande bestå i?

Kommentera!

4 kommentarer:

  1. Ja, det var en bra fråga, som inte har ett enkelt svar.
    Jag har förändrat mitt liv i ganska stor utsträckning för att anpassa mig för "peak everything" och har alltid levt resurssnålt av gammal vana utifrån en i svenska mått fattig uppväxt.
    Avgörande förändring är för mig att skiljas från min relativt trygga och välavlönade anställning och stå på egna ben.
    Det skulle även innebära att jag kan skiljas från bilen och att resandet skulle i det närmaste upphöra.
    Jag känner inte att jag förmår komma längre med odlandet m.m. så länge jag har det jobb jag har.
    Hepp, nu är det dags att se "100% bonde"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att odla är grundläggande för mänsklighetens fortlevnad. Klmatförändringarna kommer sannolikt att medföra betydande svårigheter för stora monokulturer, ex.vis alla jättefält i USA. Då kan det vara bra med egna diversifierade odlingar "Har man många olika sorter så är det alltid nåt som orkar växa upp"

      Jag har på senare år börjat fundera på att försöka odla nåt, men tyvärr saknar jag totalt "gröna fingrar". Förhoppningsvis kan jag byta nåt jag är bra på mot nåt som går att äta om det skulle hetta till rejält.

      Radera
  2. Frågan är lite felställd eftersom du förutsätter att vi alla agerar moraliskt. Vid denna typ av påfrestningar kanske vi skulle agera ännu mer egoistiskt för att rädda oss själva.

    Intressant fråga är vilken/vilka mänskligt orsakade naturkatastrofer ska inträffa innan du väljer att rösta på ett miljövänligt alternativ (eller sluta gnälla på trängselskatten).
    Själv amorterar jag mycket och cyklar sedan 4 år pga av ett TV program med Johan Rockström m.fl.
    (Amorteringen är förmodligen det mest miljövänliga av dessa två eftersom man sparar pengar på cyklingen som kan läggas på annan konsumtion)
    Vet ej vad som krävs för att jag skall göra mera? Kanske att många fler andra människor gjorde liknande saker. Då skulle det kännas mer meningsfullt att ta ännu några steg mot hållbarhet.

    Vill tillägga att din blogg är mycket läsvärd.

    //Håkan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Håkan för vänliga ord.

      Jag håller dock inte med om att det är en moralisk fråga. Jag tror inte heller det är en bra idé att agera egoistiskt.

      Men om man betraktar klimatfrågan som en SÄKERHETSFRÅGA kommer saken i ett annat läge.

      Det handlar då om allt från personlig säkerhet (fysisk, ekonomisk och social) via livsmedelsförsörjning till nationell, regional och global säkerhet med målet att säkra en framtida tillvaro i någorlunda trygghet för oss, våra barn och barnbarn etc.

      För att åstadkomma detta krävs både individuellt agerande (ex: sluta flyga) men också samarbete inom familjen, lokalorten, nationellt och globalt. Detta är i grunden egoistiskt, men utan egoistiskt agerande.

      Tyvärr ser jag inga möjligheter att på politisk väg lösa denna säkerhetsfråga. Å andra sidan har vi alltid de politiker vi förtjänar...

      Radera