söndag 15 april 2012

Säsongsmönstret - en påminnelse

Så var det då dags igen. Det är nu en vecka kvar till slutpunkten för den positiva säsongen när det gäller börsen. Åtminstone enligt Sy Harding som jag refererade till här. Faktum är att systemet fått rätt i fem av de senaste sex perioderna enligt nedan.

Kort repetition:

SÄLJ om MACD ligger i sälj 20 april. Om inte så invänta första säljsignal för MACD efter 20 april.

KÖP om MACD ligger i köp 16 oktober. Om inte så invänta första köpsignal för MACD efter 16 okt.




Och hur har det då gått? Jodå, SP500 stängde i fredags vid 1370,26. I höstas (17 okt) stängde indexet vid 1200,86 (16 okt var en söndag). Det är en uppgång på 14 % på 6 månader, men som sagt, det återstår en vecka.

Som mest låg SP500 på +29% räknat från absoluta botten i början av oktober fram till absoluta toppen i början av april. Men det är få förunnat att pricka vändpunkterna exakt.

Hur kan jag då vara säker på att säsongstoppen är nådd och att det inte blir en högre topp under de närmaste månaderna. Svaret är förstås att jag inte kan veta, men jag vet att säsongsmönstret historiskt har utklassat strategin "sitta still i båten" och de senaste åren har strategin fungerat ypperligt.

Detta faktum säger förstås ingenting om hur det kan tänkas gå sommarhalvåret 2012, men man måste se detta på lång sikt. Det är dock en fördel att börja handla enligt systemet inför den dåliga säsongen. Om systemet slår fel (börsen stiger kommande halvår) så innebär det bara en missad vinst och det är ingen förlust. Det är värre om man har otur och råkar ut för en förlust under den positiva säsongen. Jag menar dock inte att man absolut ska blanka under sommaren, endast att ligga likvid.

Och skulle systemet få rätt även denna gång (ned under sommaren) så ökar förstås chansen för uppgång under nästa positiva period.

Själv var jag alltför feg i höstas och satsade bara en liten del på uppgång. Resultatet blev ungefär +/- noll. Däremot tycks jag ha prickat toppen exakt då jag för ett par veckor sen viktade om till 2/3 lång räntefond och 1/3 kort räntefond noterad i dollar.

Jag följde alltså inte systemet fullt ut, men omviktningen kom sig av ett par andra kraftfulla indikatorer, nämligen McClellan och SI som har visat en skrämmande negativ bild senaste tiden.



Det handlar om en analysmetod som varken är TA eller FA utan nåt mittemellan. Man kan säga att man tittar bakom kulisserna hur investerarna tänker. Grundidén är att om endast några få (storbolags)aktier deltar i en uppgång så är den smal och uppgången är då nära sitt slut. Indikatorerna visar detta genom allvarliga negativa divergenser på klassiskt TA-manér. Nån gång kanske jag skiver ett långt inlägg om varför jag anser att denna metod är överlägsen alla andra (utom säsongsmönstret).

Nedan en aktuell bild över SP500 där man ser att MACD ligger i kraftig sälj. Det ska mycket till att få upp MACD till köp innan den dåliga säsongen startar om en vecka. Jag anser alltså att man ska sälja alla aktierelaterade tillgångar så fort det bara går inför kommande negativa säsong.



Ovanstående har iofs handlat om USA-börsen, men jag önskar all lycka till den som tror att svenska börsens riktning kommer att avvika från USA:s SP500.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar