torsdag 3 november 2011

Oljeproduktionskrasch!?

Har varit frånvarande från min blog på sistone. Den primära osaken är ett krävande heltidsjobb där det tycks råda en sällan skådad högkonjuktur. Det handlar bl.a om framtidens elsystem, biogas och framtidens energiingenjörer. Sitter liksom mitt i smeten så jag är inte speciellt orolig för att bli arbetslös.

Det ser betydligt värre ut på andra håll. Greklandsfarsen når ju ständigt nya höjder och tycks vara den stora grejen dessa dagar. Det gäller dock att hålla huvudet kallt och försöka se bakom det som serveras på löpsedlarna.

Fast det är förstås svårt att tränga igenom mediabruset mitt i stridens hetta varför jag inte varit särskilt inspirerad att skriva nåt senaste tiden. Sicken vissen fars det är....

Ibland skrivs dock extremt välskrivna texter som bara inte går att hoppa över.

Peak oil perspective

Jag har dock en, möjligen skrämmande, invändning. Man har pratat länge om en platå för oljeproduktionen som därefter övergår i en gradvis minskning. I länken ovan finns följande bild som visar den globala oljeproduktionen sen 1994.


Det är svårt att i denna bild upptäcka den platå man pratar om. Det blev visserligen en paus 2004-2009, men därefter har faktiskt produktionen stigit till nya höjder.

Den uppmärksamme TA-nörden ser dock ett annat möjligt scenario, som är betydligt värre än den gradvisa nedgången som förväntas utifrån geologiska faktorer. Scenariet är en Ending Diagonal som i normalfallet resulterar i en extremt snabb nedgång till åtminstone diagonalens startpunkt. (Hittade just nu ingen bra länk till den utsagan)

Bilden nedan är samma som oven, men där jag kompletterat med två linjer som tydligt visar att en Ending Diagonal är ett möjligt scenario. Jag visar också den "normala" utveckling som en Ending Diagonal implicerar, dvs en total krasch för oljeproduktionen.



Jag kan iofs tänka mig ytterligare någon liten ner-upp-sekvens innan diagonalen är färdigbildad, dvs det är inte säkert att oljeproduktionskraschen kommer redan nästa år, men risken finns.

Detta scenario är jag ensam om hittills (såvitt jag vet). Det skiljer sig från alla andra scenarier genom den oerhört snabba nedgången efter toppen. Kom ihåg att du läste det först här ;-)

En sådan snabb nedgång orsakas förstås inte av geologiska faktorer. Det enda som kan få oljeproduktionen att krascha är förstås en total ekonomisk kollaps. Men det kanske är bra

Ett osannolikt scenario? Ja kanske, men vem trodde på allvar, för några få månader sen, att Grekland kommer att lämna Euron. Just nu verkar det scenariet ha en sannolikhet på typ 50-50.

7 kommentarer:

  1. Jag antar att du redan läst den här?
    http://cassandralegacy.blogspot.com/2011/08/seneca-effect-origins-of-collapse.html

    /Tompan

    SvaraRadera
  2. När TA fungerar pejlar den in hur aktörer på marknaden planerar att agera. Är detta TA på moder jords vilja att släppa till olja?

    Jag tror du är inne på ett villospår.

    SvaraRadera
  3. Magnus

    Nej det är det inte. Jag skriver:

    "En sådan snabb nedgång orsakas förstås inte av geologiska faktorer. Det enda som kan få oljeproduktionen att krascha är förstås en total ekonomisk kollaps."

    Vi såg en glimt av detta 2008-2009 då oljeproduktionen snabbt föll sisådär 5 % under den värsta globala recessionen efter WWII. Orsaken var Demand Destruction, inte att oljan sinade.

    En starkt bidragande orsak till den recessionen var höga (och snabbt stigande) oljepriser som i sin tur örsakades av att den BILLIGA oljan har tagit slut.

    Det är interaktionen mellan Peak Oil, oljepris och ekonomin/psykologin som får mig att tro att min oljeproduktions-TA är ett realistiskt scenario.

    SvaraRadera
  4. Tompan

    Ja, den har jag förstås läst, men tack ändå. Ugo Bardi skriver ofta väldans intressanta texter på hög nivå. Rekommenderad läsning.

    SvaraRadera
  5. Du vet förstås att NGL, Skifferolja, Etanol mm ingår i de 87 miljoner som visas i grafen?

    SvaraRadera
  6. Anonym

    Jodå, jag vet. För att sockra siffrorna har man lagt till en del saker som egentligen inte är olja. Men scenariet blir detsamma.

    Med TA-ögonen påslagna kan man notera att det finns en allvarlig negativ divergens som handlar om den globala nettoexporten av olja. Nettoexporten toppade 2005, medan oljeproduktionen har fortsatt upp (oavsett vad man räknar in som olja).

    Orsaken är att de oljeexporterande länderna använder allt mer olja för egen del i kombination med fallande EROI.

    SvaraRadera
  7. Jag förväntar mig att en ekonomisk krasch ger en mindre påverkan på den kortsiktiga produktionen och en enorm påverkan på den långsiktiga produktionen.

    Olja, mat, osv är ändå det som folk som har guld vill köpa när inget annat funkar. Men skall man bygga en ny anläggning för oljesandsutvinning eller en oljeplattform behöver man ha ekonomiska löften som fungerar över tiden så folk vågar satsa för att börja få tillbaka pengar om fem år.

    Men egentligen var min kritik inte mera eftertänksam än att astrologi är min första association till "teknisk analys" genom att kurvorna ser lite bekanta ut.

    SvaraRadera