tisdag 16 augusti 2011

Oljepriset

Det är nu två månader sen jag senast skrev om oljepriset och det har ju hänt en del sen dess på olika fronter,men den analys jag gjorde i juni håller fortfarande i sina huvuddrag. WTI skulle ner till 85 dollar för att stänga ett gap och det fanns också ett stöd där. WTI tog dock en liten omväg men ser nu ut att ha bottnat i det massiva stödområdet 70-85 dollar. Förra veckan blev det en rejäl vändningsformation som också innebar en spik långt under nedre Bollinger.



Den nyligen satta botten torde hålla åtminstone ett antal veckor och kanske flera månader. Huruvida oljan når majtoppen låter jag dock vara osagt tills vidare. Och det finns en chans att den akuta oljebristen låter vänta på sig ytterligare ett par år. Men läs gärna vad erfarne Tom Whipple säger:

After 2013, however, all bets are off.....

Avslutar med en graf över Brent.




Även här blev det en kraftfull vändningsformation förra veckan. Den bottnade långt under nedre Bollinger och ser ut att kunna konfirmeras av en grön Candle denna vecka. Dock fanns inget stödområde vid vändpunkten, men det är inget krav.

Nedgången från majtoppen ser också ut som en korrektion i stigande trend. Mitt huvudspår är alltså betydligt mer upp. Om nu börsen (SP500) inte stiger speciellt mycket eller snabbt så finns risk att min recessionsindikator kan bli rejält otäck frampå höstkanten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar