måndag 22 augusti 2011

Long term SELL signals

Alltid balanserade Carl Swenlin rapporterar SÄLJ  för aktiemarknaden i USA. Och är det Long Term Sell för USA så torde det inte passera obemärkt här hemma. Att Swenlin är balanserad beror på tillämpning av långsiktigt fungerande Teknisk Analys, som på intet sätt motsäger den ekonomisk verkligheten. Åtminstone inte just nu.

Mitt i stridens hetta är det viktigt att ha nåt stabilt att hålla sig till. Nåt som kan se bortom de panikartade börskraschrapporterna varvade med uppmaningar om att sitta still i båten.  Och inget särskilt har egentligen hänt de senaste veckorna som vi inte visste i förväg. Läs ex.vis inlägget En iskall på Riksbanken av Cornucopia? Var och en har haft gott om möjligheter att "Rädda sina pengar" långt innan MSM började uppmärksamma börskraschen. Ett av mina egna små bidrag finns här.

I det mycket kortsiktiga har jag fått rejält fel i de flesta inlägg jag gjort om börsen, men på några månaders sikt vill jag nog påstå att det blev helrätt. "Sell in May and Go Away" är nåt att ta på allvar.

Och så är det förstås av värde att försöka förstå VARFÖR det har blivit så här och det har jag faktiskt tjatat om den hel del och konkretiserade detta första gången i inlägget Price is King 10 juli, dvs före börskraschen (men två månader efter toppen för SP500).

Senaste uppgradering av det resonemanget finns här.

Nu låter det säkert lite som att jag klappar mig på bröstet, men tro mig, det är inte kul att få rätt om såna här saker. Jag är faktiskt ganska skakis efter de senaste veckornas utveckling även om jag "räddade mina pengar" för rätt många månader sen och har fått se en uppgång beroende på fallande räntor.

Min egen oro grundar sig dock på hur det ska gå för företaget jag jobbar på. Förstår ledningen vad som pågår? Kommer man att tvingas avskeda folk framöver? Kommer negativa tankar att sprida sig i min närhet? Kommer jag att få se min lön reducerad? Kommer jag att att få nån pension värd namnet? Etc etc.

Fast jag tror dock att jag är mentalt förberedd och har vidtagit en rad konkreta åtgärder ifall det skulle gå riktigt illa. Och om världen inte kollapsar den här gången heller så blir jag troligen rejält förmögen ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar