fredag 15 juli 2011

Historical Oil Shocks

Ska man vara med i debatten om Peak Oil och tillhörande ekonomiska frågor bör man känna till lite om historien. Själv är jag relativt gammal och har upplevt 70-talets oljekriser i realtid, men alla yngre bör nog läsa på lite för att kunna förstå dagens situation och händelser.

Min uppfattning är att 70-talet var betydligt värre än finanskrisen för ett par år sen och även värre än dagens Europa-kris. Oljan och oljepriserna var ett betydligt större samtalsämne då än nu. Och oron för framtiden var avsevärt större.  Nu verkar inte många bry sig om vad som händer utanför den egna lilla bubblan (bubbla i dubbel bemärkelse).

Så uppfattar jag det, men jag tror också det kommer att växa fram ett annat medvetande inom nåt år eller så. Men i så fall beror det på nån rejält allvarlig händelse som konkret påverkar den egna tillvaron. I grund och botten hoppas jag på nåt sånt och ju förr dess bättre medan det kanske fortfarande finns en chans att reda ut sörjan vi hamnat i innan det stora kaoset utbryter. Och då pratar jag inte om klimatförändringar utan om ekonomi och oljebrist.

Nåväl, ett läsvärt dokument som ger en bra överblick är Historical Oil Shocks .



This paper surveys the history of the oil industry with a particular focus on the events associated with significant changes in the price of oil. Although oil was used much differently and was substantially less important economically in the nineteenth century than it is today, there are interesting parallels between events in that era and more recent developments. Key post-World-War-II oil shocks reviewed include the Suez Crisis of 1956-57, the OPEC oil embargo of 1973-1974, the Iranian revolution of 1978-1979, the Iran-Iraq War initiated in 1980, the first Persian Gulf War in 1990-91, and the oil price spike of 2007-2008. Other more minor disturbances are also discussed, as are the economic downturns that followed each of the major postwar oil shocks.
I dokumentet finns en sammanfattade tabell:



Skickar också med en bild över oljeprisets historiska utveckling.




Så läs nu och lär. Fast det blir ingen tenta, jag lovar ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar