fredag 27 maj 2011

Tverberg on Peak Oil

Den här tanten är vass, oerhört vass! En av mina absoluta favoriter. På The Oil Drum känd som gailtheactuary.


My name is Gail Tverberg. I am an actuary interested in finite world issues - oil depletion, natural gas depletion, water shortages, and climate change. The financial system is also likely to be affected.
Så här säger wikipedia om aktuarier.
Aktuarier är vanligen anställda på försäkringsbolag för att modellera företagets finansiella position, till exempel solvens och lönsamhet. Aktuarier är ofta involverade inom alla områden som finansiell redovisning, produktutveckling, strategi och företagsledning.

Som jag ser det har tanten utmärkta förutsättningar att iskallt kunna analysera Peak Oil och dess konsekvenser (inte minst de ekonomiska). De flesta av oss andra ligger långt efter. Men tricket är att läsa och försöka förstå det budskap som de skarpaste hjärnorna förmedlar. Det kräver förstås en hel del av läsaren. Belöningen är mental njutning och framförallt ökad förståelse för den skärseld som väntar.

Tanten är också på den nivå där inga förutfattade meningar finns, där inga självklarheter om framtiden uttalas, där inga besserwisser-fasoner existerar. Alltså, kan man bli kär i en hjärna så är jag det ;-)

Tanten är för närvarande i Kina och har inte skrivit nåt på senaste tiden, men det finns gott om inlägg att ta del av på bloggen http://ourfiniteworld.com/

Ett av många intressanta inlägg är peak-oil-april-2011-update men botanisera gärna på bloggen. Det är högsta klass på i stort sett alla inlägg.

Jag får inget betalt för att skriva det här inlägget, jag bara är så barnsligt impad. Förlåt mig.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar