onsdag 11 maj 2011

TA - SP500, Sell in May and Go Away

Lite TA för det breda USA-indexet SP500 (SPX).

Det finns en stigande kil (Ending Diagonal med Elliott-språk). Det finns också en ganska lång negativ divergens mot MACD, men det saknas en kort negativ divergens vilket passar perfekt just nu. Jag saknar också en del andra (subtila) divergenser innan det blir komplett, men man vet aldrig. I vart fall ser jag ingen betydande uppsida härifrån.

Att det dessutom går utmärkt att hitta fundamentala svagheter lämnar jag därhän i dennna analys. (Man ska inte blanda TA och FA).

Scenariet är följande: SPX stiger upp till en marginellt högre topp vilket skapar en kort negativ divergens mot MACD. Därmed blir även The Ending Diagonal färdigbildad. Detta sker efter drygt två års uppgång vilket bör innebära att en större korrektion är i faggorna. Samtidigt är vi nu i det för börsen negativa halvåret.  Jag hittade ingen bra länk just nu, men Googla gärna på "Sell in May and Go Away".

En Ending Diagonal ska enligt skolboken följas av en mycket snabb nedgång så det finns inget utrymme för att vänta och se även om den snabba nedgången kan dröja några få veckor till. Min rek är alltså MAJOR SELL i ett tidsperspektiv på ett halvår. Om börsen stiger på nån veckas sikt blir det ett gyllene säljläge. Gäller i princip alla börser.

Vi får se hur det går, men jag har fått rätt förr ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar